Przejdź do treści
Z Grodu Kingi
Przejdź do stopki
Przejdź do Menu Techniczne

Menu Dodatkowe

Dzień otwarty dla szóstoklasistów. Jakie wybrać gimnazjum?

Treść


.
Dzień otwarty dla szóstoklasistów.
Jakie wybrać gimnazjum?
 
    To problem wszystkich szóstoklasistów, a zwłaszcza ich rodziców, którzy chcą swoim pociechom zapewnić jak najlepszy start w dorosłość. Wychodząc naprzeciw obawom i wątpliwościom edukacyjnym przyszłych gimnazjalistów, starosądeckie Gimnazjum im.Juliusza Słowackiego przy ul.I.Daszyńskiego 23 we czwartek, 28 maja przygotowało "dzień otwarty". Zaproszeni szóstoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 1 im.Ks.prof.Józefa Tischnera, wraz z opiekunami, już około godziny 9.00 pojawili się w gimnazjum, aby poznać szkołę i, jak się później okazało, odbyć interesującą, pełną niespodzianek "wycieczkę".
    Wizyta w bibliotece i centrum multimedialnym rozpoczęła ciekawą "podróż". Tutaj p.H.Madziar nadmieniła kilka słów o bogatej historii placówki, a także zapoznała z patronem szkoły Juliuszem Słowackim. Opowiedziała też o osiągnięciach gimnazjalistów w różnych konkursach: przedmiotowych, sportowych, plastycznych, teatralnych, literackich i recytatorskich, których dowodem są liczne dyplomy i wyróżnienia, zdobiące ściany biblioteki. Aby osiągać najwyższe lokaty, trzeba wytrwale pracować, w domu, ale i na dodatkowych zajęciach, a takich w gimnazjum nie brakuje. Każdy uczeń, jeżeli tylko chce, może coś dla siebie wybrać i rozwijać własne zainteresowania. Dodatkowo goście otrzymali foldery opracowane przez p.T.Tokarczyk a przy wyjściu z biblioteki symboliczną tarczę gimnazjum.
    Następnie, pod opieką gimnazjalistów - wolontariuszy, młodsi koledzy udali się na dalsze "odkrywanie" gimnazjum. W pracowni "królowej nauk" już na początku czekała niespodzianka. Uczniów poproszono, aby losowali dla siebie znaczki z narysowaną figurą i zajęli miejsca przy właściwym stanowisku (oznaczonym kwadratem, trójkątem, kołem lub trapezem). Tak podzieleni zaprezentowali się w konkursie, rozwiązując matematyczne rebusy i układając ze wszystkich elementów tangramu dwie figury: prostokąt i kwadrat. W ramach chwilowego odpoczynku obejrzeli prezentację multimedialną i trójwymiarowe anaglify. Kolejną atrakcją przygotowaną przez panie A.Kurowską i N.Lelek był quiz matematyczny, w którym mógł wziąć udział każdy szóstoklasista. Na zwycięzców "matematycznych potyczek" czekały słodkie nagrody. Teraz chyba nikt nie będzie mówił, że matematyka to jeden wielki koszmar uczniowski.
    W innej sali sympatyczny, choć trochę zwariowany, naukowiec z prawdziwym entuzjazmem opowiadał młodszym słuchaczom o ciekawych doświadczeniach z biologii i fizyki: gęstości cieczy, wykrywaniu skrobi w produktach spożywczych, wiązkach przewodzących w roślinach, reakcjach sody z octem i złudzeniu optycznym. Aby audytorium szybko nie popadło w nudę i odrętwienie, na pomoc pospieszyły panie M.Turek i M.Wąchała, demonstrując "wulkan z sody". Na zakończenie wizyty w „laboratorium naukowca" odbył się konkurs wiedzy, oczywiście z nagrodami (słodkimi). Jednak swoistym zaskoczeniem była loteria, a raczej wylosowane nagrody: smycze z logo szkoły i wartościowe kupony "dzień bez pytania", oczywiście w roku szkolnym 2015/2016 i w gimnazjum! Taka nagroda to już zobowiązuje... trzeba wybrać Gimnazjum J.Słowackiego!
    W pracowni chemicznej, pani J.Pabian-Rams, szóstoklasiści przyglądali się doświadczeniom: wulkan chemiczny, spalanie magnezu, próba Tollensa - otrzymywanie lustra srebrnego.
    Ciekawych świata przyjęła pod swoje skrzydła pani E.Załubska i od razu zaproponowała powtórkę ze znajomości geografii, quiz i konkurs: "Czy wiesz, jaka to skała?" Wyróżniającym się wiedzą „szóstakom” wręczyła pomysłowe certyfikaty.
    Atrakcją tego wyjątkowego dnia była niewątpliwie "Żywa lekcja historii" przygotowana przez panie M.Bielak i E.Sojkę. Goście nieoczekiwanie znaleźli się wśród dam i rycerzy, w odległych wiekach średnich. Uczennice gimnazjum i absolwenci - członkowie Bractwa Rycerskiego zaprezentowali elementy ubioru i uzbrojenia średniowiecznych rycerzy. Miecze, potężne topory, kolczugi, rękawice i hełmy rycerskie wzbudziły prawdziwy respekt, nagle powiało grozą!. Nic jednak nie łagodzi obyczajów tak, jak muzyka i taniec, dlatego gimnazjalistki w pięknych, samodzielnie uszytych strojach zaprosiły do nauki średniowiecznych tańców dworskich.
    Zaś sportowcy: M.Maśko, M.Rejowski, J.Pasiut udowadniali, że: „W zdrowym ciele zdrowy duch”, eksponując bazę sportową szkoły: elementy siłowni, maszynę do podawania piłek, energometr wioślarski i różne przybory do ćwiczeń. Szóstoklasiści dowiedzieli się także o możliwości podjęcia nauki w kl. I SOS, obejrzeli też wystawę pucharów i dyplomów za wysokie osiągnięcia sportowe. Prezentację urozmaicił pokaz ćwiczeń w wykonaniu uczennic kl.¤II¤e.
.

.
    W szkole, jak w życiu, nie brak sytuacji, w których należy wykazać się znajomością zasad pierwszej pomocy, dlatego pani A.Obrzud w ramach Edukacji dla bezpieczeństwa zademonstrowała: resuscytację krążeniowo - oddechową, ułożenie poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej, rękoczyn Heimlicha. Uważni obserwatorzy bez problemu odpowiadali później na pytania konkursowe i zostali nagrodzeni.
    Znajomość języków obcych przysłowiowo „otwiera okno na świat”, stąd podróż po krajach anglojęzycznych, podróż, w której należało wykazać się wiedzą. Oto wybrane pytania, a czy łatwe? - Ile filiżanek herbaty Brytyjczycy wypijają rocznie?, Jaka jest najwyższa góra w Wielkiej Brytanii?, symbolem jakiego kraju jest żonkil? W kąciku języka niemieckiego trwała degustacja czekolady Milki, szwajcarskiego sera, słynnego wiedeńskiego tortu oraz odkrywanie ciekawostek o krajach niemieckojęzycznych.
    Wreszcie coś dla ducha! Odwiedziny w klasopracowni artystycznej. Tutaj na szóstoklasistów czekała wystawa prac: kwiaty wykonane różnymi technikami, rzeźby, ozdoby świąteczne i okolicznościowe kartki. Chętni mogli spróbować pracy twórczej techniką quillingu i popisać się wiedzą na temat: „Czy znasz ten obraz?”
    Wszystkie, wspomniane wyżej działania, dostarczyły szóstoklasistom pozytywnych emocji, bo opuszczali budynek gimnazjum w doskonałych humorach, uśmiechnięci i podekscytowani. Nauczyciele włożyli wiele wysiłku w przygotowanie prezentacji zachęcających do wyboru właśnie naszego gimnazjum. Mamy wiele do zaoferowania i możemy się pochwalić wielorakimi osiągnięciami. Dbamy o rozwój intelektualny uczniów, ale również nie zapominamy o zdrowiu i aktywności fizycznej naszych wychowanków. Aktualnie trwa modernizacja i przebudowa obiektów sportowych, które w nowej odsłonie wyglądają imponująco. Mamy nadzieję, że taka forma prezentacji szkoły zaowocuje wieloma kandydatami, którzy w roku szkolnym 2015/2016 zasilą szkolną brać Gimnazjum im.Juliusza Słowackiego w Starym Sączu. Może na zakończenie należałoby przypomnieć sobie stare, ale mądre powiedzenie: „Cudze chwalicie, swojego nie znacie”. Dlatego też nie krytykujmy tego, czego nie znamy.
Jolanta Bochniarz
 
310348