Przejdź do treści
Z Grodu Kingi
Przejdź do stopki

Pielgrzymka od źródeł do współczesności chrześcijaństwa w Polsce

Treść

Pielgrzymka od źródeł
do współczesności chrześcijaństwa w Polsce
Jasna Góra - Kalisz - Gniezno - Biskupin - Toruń

W dniach 17-18 października 2015 roku kilkudziesięciu mieszkańców dwóch starosądeckich parafii Świętej Elżbiety Węgierskiej i Miłosierdzia Bożego uczestniczyło w wędrówce do ważnych miejsc związanych z historią naszego narodu i chrześcijaństwa w Polsce.
Pielgrzymkę zorganizował ksiądz Michał Wójcik, wikary parafii św.Elżbiety. Podczas podróży był dla nas opiekunem, kapłanem i kierowcą autokaru, którym jechaliśmy i szczęśliwie wróciliśmy do domu bez żadnych problemów na drodze.
Wyjechaliśmy o 1.00 w nocy z piątku na sobotę. Przed 5.00 rano dotarliśmy pod szczyt Jasnej Góry. Klasztor Paulinów ufundował książę opolski Władysław. W czasie chrztu Jagiełły był jego ojcem chrzestnym, stąd imię Władysław pierwszego króla z dynastii Jagiellonów.
Obraz Czarnej Madonny został przywieziony do Polski z Rusi przez wymienionego księcia opolskiego w 1382 roku i odtąd ten wizerunek promieniuje na całą Polskę. W trakcie jednej z pielgrzymek do Polski Święty Jan Paweł II powiedział o Jasnej Górze: „Tutaj zawsze byliśmy wolni”.
Uczestniczyliśmy w otwarciu obrazu Matki Bożej i pierwszej mszy świętej w kaplicy Cudownego Obrazu. Po jej zakończeniu udaliśmy się w dalszą drogę. Celem było Gniezno.
W trakcie podróży na krótko zatrzymaliśmy się w Kaliszu, na modlitwę w Sanktuarium Świętej Rodziny. Kościół Świętego Józefa w Kaliszu jest miejscem szczególnym dla polskich rodzin. To tutaj odbywają się uroczystości religijne transmitowane na cały świat za pośrednictwem Radia Maryja i Telewizji Trwam mające za zadanie kultywowanie tradycji przodków i wartości chrześcijańskich w polskich rodzinach. Na uwagę zasługuje piękny pomnik św.Jana Pawła II otulającego dzieci swym papieskim płaszczem. Pomnik jest usytuowany w pobliżu Kościoła.
Kalisz jest najstarszym wzmiankowanym miejscem na szlaku bursztynowym z Rzymu nad Bałtyk i datowanym na I wiek po Chrystusie.
Kierując się w stronę Gniezna przejeżdżaliśmy obok ważnych miejsc związanych z historią Polski: Rogoźno (zjazd książąt piastowskich, gdzie zabito Leszka Białego), Września (strajk dzieci szkolnych w 1901 roku w obronie polskiej mowy).
    Po dotarciu do pierwszej stolicy Polski rozpoczęliśmy zwiedzanie gnieźnieńskiej katedry. Katedra gnieźnieńska ma szczególne znaczenie w naszych dziejach. Pierwsze arcybiskupstwo, miejsce koronacji pierwszych pięciu królów i relikwii świętego Wojciecha.
Pierwszy punkt zwiedzania to drzwi gnieźnieńskie. Wiemy, jaka jest symbolika drzwi. Jan Paweł otworzył drzwi Roku Jubileuszowego 2000 lat chrześcijaństwa w Bazylice Świętego Piotra, a obecnie papież Franciszek otwarciem drzwi zainaugurował obchody Roku Miłosierdzia.
Drzwi gnieźnieńskie przedstawiają 18 scen najważniejszych momentów z życia biskupa praskiego Wojciecha z rodu Sławnikowiców. Jest on pierwszym świętym Kościoła w Polsce. Dzięki jego misji i męczeńskiej śmierci w Prusach 23.IV 997 roku powstała w 999 r./1000 r. metropolia kościelna w Polsce za panowania Bolesława Chrobrego. To tutaj w marcu 1000 roku doszło do spotkania cesarza rzymskiego Ottona III z polskim księciem, który przeszedł do historii jako zjazd gnieźnieński. Polska w oczach cesarza miała być równoprawnym państwem, w ramach odnowionego uniwersalnego imperium rzymskiego, zbudowanym na fundamencie chrześcijańskim (obok Niemiec, Francji i Włoch). Zwiedzając katedrę, zobaczyliśmy płytę nagrobną wykonaną przez mistrza Wita Stwosza oraz mogliśmy usłyszeć dramatyczną historię katedry i miasta pod koniec II wojny światowej. Wówczas z dwóch stron czołgi sowieckie ostrzeliwały katedrę, niszcząc jej dach i dokonując licznych zniszczeń.
Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w dalszą podróż. Biskupin to kolejne miejsce podróży, gdzie zwiedzaliśmy kompleks obiektów historycznych nawiązujących do historii naszych ziem w czasach starożytnych i wczesnośredniowiecznych. Zobaczyliśmy osadę w Biskupinie zaliczaną do tzw. kultury łużyckiej (XIII-VIII w. przed Chrystusem). Obok osady prasłowiańskiej znajdują się domy i zabudowania ukazujące, jak żyli i czym się zajmowali mieszkańcy wsi przed tysiącem lat. W muzeum obejrzeliśmy szereg eksponatów i materiałów opisujących dzieje tych ziem w czasach antycznych.
Do Torunia dotarliśmy w godzinach wieczornych, zatrzymując się na nocleg w Domu Pielgrzyma.
   Niedzielę 18.X rozpoczęliśmy mszą świętą w kaplicy Domu Pielgrzyma odprawionej przez naszego księdza Michała. W czasie krótkiej homilii nawiązał do miejsc przez nas odwiedzanych. Stwierdził, że historii Polski nie można w pełni zrozumieć bez chrześcijaństwa oraz zwrócił uwagę na wagę nauczania historii, literatury i religii w kształtowaniu pozytywnych postaw wśród dzieci, młodzieży i dorosłych w naszym kraju.
Po zjedzeniu śniadania udaliśmy się w dalszą drogę. Ze względu m.in. na fatalną pogodę (obfity deszcz) z okien autokaru oglądaliśmy budowany obiekt - Centrum Wdzięczności Narodu za pontyfikat Jana Pawła II w Toruniu. Budowa tego obiektu sakralnego odbywa się ze składek wiernych pod przewodnictwem Radia Maryja i Telewizji Trwam.
Toruń jest miastem o bogatej historii i kulturze, założonym w I połowie XIII wieku przez rycerzy Zakonu Szpitala Najświętszej Maryi Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie (Krzyżacy).
Jest ono usytuowane na ważnym szlaku handlowym wzdłuż Wisły, który odgrywał ważną rolę w czasach nowożytnych. Z miastem Toruń związana jest m.in. postać Mikołaja Kopernika, człowieka o wszechstronnym wykształceniu. Był duchownym, lekarzem, astronomem, matematykiem, ekonomista i dowódcą obrony zamku w Olsztynie przed Krzyżakami. Znany jest głównie z dokonań astronomicznych („Wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię. Polskie wydało go plemię”). Zwiedzając Dom Mikołaja Kopernika zobaczyliśmy najważniejsze pamiątki po wielkim uczonym, w gablotach znajdują się też najstarsze drukowane wydania dzieł polskiej nauki, kultury i literatury doby renesansu („O obrotach ciał niebieskich”, „O naprawie Rzeczypospolitej”, „Fraszki”, „Odprawa posłów greckich” i wiele innych).
Toruń to miasto zawarcia dwóch traktatów pokojowych między Polską a Krzyżakami, miejsce produkcji słynnych pierników toruńskich i oczywiście siedziba Radia Maryja, Telewizji Trwam.

Pamiątkowe zdjęcie przy pomniku Mikołaja Kopernika
W dalszej kolejności udaliśmy się do bazyliki katedralnej Janów w Toruniu. Jest to piękny gotycki kościół pod podwójnym wezwaniem św.Jana Chrzciciela i św.Jana Ewangelisty. w kościele pochowane jest serce króla Jana Olbrachta, znajdują się tu także pamiątki po Mikołaju Koperniku (chrzcielnica, epitafium) oraz na wieży kościoła drugi co do wielkości średniowieczny dzwon w Polsce "Tuba Dei" odlany w 1500 roku.
Przy pomniku Mikołaja Kopernika wszyscy uczestnicy pielgrzymki wykonali pamiątkowe zdjęcia. Zwiedzając centrum miasta mogliśmy podziwiać piękne i zabytkowe kamienice znajdujące się na rynku i okolicznych ulicach.
Uczestniczyliśmy osobiście w wypieku pierników toruńskich tradycyjną metodą. Każdy z nas otrzymał formę i kawałek ciasta, wykonując piernik o różnym kształcie, który następnie został upieczony w piecu. Przy okazji dowiedzieliśmy się o metodach i sposobach wypiekania toruńskich pierników w odległych czasach. W jednej z toruńskich cukierni kupiliśmy dużą ilość specjałów toruńskich, głównie pierników dla siebie i naszych bliskich.
Po zwiedzaniu centrum i zrobieniu zakupów udaliśmy się na obiad do jednej z restauracji znajdującej się w piwnicy średniowiecznej kamienicy.
Po południu udaliśmy się do siedziby Radia Maryja i Telewizji Trwam. Po budynku radia i telewizji oprowadzali nas ojcowie redemptoryści, wśród nich nasz krajan o.Janusz Dyrek, przypominając nam dzieje radia i telewizji Trwam. Mieliśmy możliwość uczestniczenia na żywo w koronce do Miłosierdzia Bożego odmawianej na falach radia o godzinie 15.00. Osiem osób ze Starego Sącza i ks. Michał dopowiadało koronkowe wezwania, a po jej zakończeniu mogliśmy pozdrowić naszych bliskich za pośrednictwem Radia Maryja. Zobaczyliśmy także miejsce skąd transmitowany jest codziennie różaniec w Radio Maryja, a także pomieszczenia wykorzystywane w trakcie audycji radiowo - telewizyjnych oraz studio reżyserskie.
    Po pożegnaniu się z ojcami redemptorystami w późnych godzinach popołudniowych udaliśmy się w drogę powrotną do Starego Sącza. Całą nasza podróż autokarem umilała swoimi anegdotami i żartami pani Maria Duda, uczestniczka pielgrzymki, a zarazem matka chrzestna obecnego Prezydenta RP Andrzeja Dudy. W trakcie podróży autokarem pielgrzymi modlili się na różańcu i śpiewali pieśni patriotyczne i religijne, w czym prym wiedli wierni z Popowic.