Przejdź do treści
Przejdź do stopki
Przejdź do Menu Techniczne

Menu Dodatkowe

Nie tylko górskie wędrowanie w ramach współpracy turystów z Preszowa i N.Sącza

Treść

Nie tylko górskie wędrowanie w ramach współpracy turystów
z Preszowa i Nowego Sącza

PTTK Nowy Sącz Oddział „Beskid” w ubiegłym roku nawiązało współpracę z Klubem Słowackich Turystów Tatran z Preszowa. Efektem są fantastyczne wycieczki po górach Polski i Słowacji, ale nie tylko wędrowanie!
W ubiegły weekend (25-26. 04) Tatran zaprosił Polaków na dwudniową wycieczkę do Preszowa. Zwiedziliśmy miasto, muzeum Solivar oraz słowacką kopalnię opali.
    W sobotę rano zwiedzamy fabrykę soli Solivar, gdzie od siedemnastego wieku aż do 2009 roku warzono sól. Jest to kompleks budynków, m. in. kierat nad szybem Leopold, magazyn soli, kocioł warzelny, czy charakterystyczna kołatka w kształcie wieżyczki.
Po zwiedzaniu wyruszamy w góry. Prawdziwie wiosenne przejście po Slanskich Wierchach na szczyt Simonka, ale wcześniej pierwsza z niespodzianek, którą przygotował dla nas Tatran.
W Zlatych Baniach, skąd mieliśmy wyjść na szlak, wójt przywitał nas chlebem i solą. Śpiewały nam dziewczęta z zespołu folklorystycznego Zalta Bancia w pięknych regionalnych strojach.
Wieczorem, po trasie, kolejna niespodzianka. Na kolację, którą zafundowali Słowacy, zaproszono wiceprezydenta miasta Preszowa. Gość bawił się z nami do późna na spotkaniu turystycznym.
   W niedzielę po śniadaniu zwiedzamy Opalove Banie, miejsce gdzie co najmniej od XI wieku wydobywano jedne z najcenniejszych i najdroższych kamieni szlachetnych - opale. Zaopatrzeni w latarki i żółte hełmy przeszliśmy 1,5-kilometrową trasę, ciemnym i chłodnym labiryntem kopalni. Dubnicki Harlekyn - największy na świecie, oraz wielobarwny - Burning of Troy były znalezione właśnie tutaj. Warto dodać że te opale są najsłynniejsze na świecie. Po wędrówce labiryntem kopalni kolejna niespodzianka. Ognisko i smażenie kiełbasek. Najedzeni do syta jedziemy do Preszowa.
    Miasto w wiosennej odsłonie zrobiło na nas piorunujące wrażenie. Słowacy zaprosili nas na spacer Hlavną ulicą, podziwialiśmy m.in. zabytkowe kamienice z różnych epok, Katedrę św.Jana Chrzciciela, kościół św.Trójcy, starą synagogę. Ciekawostką jest zaznaczone linią w poprzek ulicy miejsce, w którym przebiega 49 równoleżnik. Na zakończenie, pod prawosławną katedrą św.Aleksandra Newskiego robimy pamiątkowe zdjęcie. Dziękujemy naszym przyjaciołom za gościnność i zapraszamy do Polski na tradycyjną „Jajecznicę PTTK”, która odbędzie się już niebawem - w maju.
    Wycieczki Koła Grodzkiego PTTK i SKT Tatran są realizowane w ramach współpracy miast partnerskich Preszowa i Nowego Sącza. Organizatorzy zapraszają wszystkich chętnych na wspólne wędrowanie. Szczegóły na stronie internetowej www.beskid.pttk.pl